manonwintjens.reismee.nl

Darwin, Crocs Territory!

Inmiddels ben ik 5 weken in Darwin, helemaal in het noorden van Australie.
Laat ik me beginnnen met vertellen over het klimaat. Zoals jullie weten in Australie groter dan Europa, en daardoor zijn er ook behoorlijke klimaatvershillen. Liep in in Sydney nog met lange broeken en een jas rond, hier staan de zweetdruppels alweer op mijn neus als ik de douche uit kom. Darwin ligt dan ook dichter bij de evenaar en het laat me denken aan het Aziatische klimaat. Hier spreken ze niet van zomer en winter, maar van het droge en het natte seizoen.
De temperatuur in Darwin in het gehele jaar door vrij gelijk, tussen de laten we zeggen 28 - 35 graden. Met als verschil dat het in het droge seizoen een vrij aangename temperatuur is en het in het natte zeizoen erg, heel erg klam is. De luchtvochtigheid is enorm, som swel 98%! En af en toe zijn er stevige onweer en regenbuien. Dan valt het met bakken uit de lucht voor een paar uur en daarna kan de zon weer heel hard schijnen.
De lucht, dedonder en bliksem is hier fascinerend nu! Soms kan het voor uren bliksemen, om de 3/4 sec flitst het, maar het is nog steeds droog en de donder kan erg ver weg zijn. Als het dichtbij is, zijn het slagen waar je eng van wordt. Ik heb een filmpje opgenomen hiervan, zal kijken of ik dat kan uploaden.
Ik ben net in het natte seizoen hier aangekomen en het zal zo nog blijven tot ongeveer april/mei.

Mijn plan is om voorlopig nog even in Darwin te blijven.
Nadat ik hier net een week was, vond ik een baan bij de krant (NT News - Northern Territory News). Dit was maar een tijdelijke baan, voor 3 weken, bij de afdeling Classifieds - advertenties. Mijn werk beviel me erg goed en blijkbaar waren ze ook erg tevreden over mij. Toen ik aan mijn derde week begon, boden ze me een vaste aanstelling aan. Ze willen me zo lang mogelijk houden. Met mijn visum zit ik vast aan de regel dat ik niet langer dan 6 maanden voor eenzelfde werkgever mag werken en ik wil zelf natuurlijk ook nog wel reizen. Een sponsorship kunnen ze me hier (helaas) niet aanbieden. Ik ben met hun overeengekomen dat ik sowieso tot maart blijf, en dat we dan wel verder zien. Ik wil in maart graag naar Melbourne gaan om de Great Ocean Road te doen, maar misschien dat ik een paar weken vrij neem en dan terug ga, of dat ik dan verder ga reizen, dat zie ik tzt wel.
Voorlopig zit ik hier in ieder geval goed. Ik verdien $23.50 per uur, wat erg netjes is en ben dus voorlopig van werk verzekerd.
Ik ben via een uitzendbureau hier terecht gekomen en als een bedrijf je dan een vaste aanstelling aanbied, moeten ze het uitzendbureau een soort van 'vinders-loon' betalen. Om dit te omzeilen, is er een soort trucje. NT News heeft een vacature geplaatst en iedereen is vrij om te solliciteren, ik dus ook. Voor de procedure heb ik dus gesoliciteerd (ook al wist ik dat ik de baan zou krijgen) en wordt ik aangenomen buiten de weg van het uitzendbureau om.
De vacature was afgelopen zaterdag in de krant, toen ik deze zag, dacht ik: hier zou ik nooooit op solliciteren! voor de geinteresserden: http://jobview.careerone.com.au/GetJob.aspx?JobID=104276214. Vooral vanwege de communicatievaardigheden en spelling! Ik bedoel, mijn engels is erop vooruit gegaan, maar om nou te noemen foutloos......
En de typesnelheid haal ik bij lange na niet, zeker niet omdat ik over de woorden langer moet nadenken... Maar goed, ze zijn tevreden over me, dus mij hoor je niet klagen :)
Ik heb vorige week zelfs twee bioscoopkaaryjes gewonnen omdat ik werknemer van de week was van de afdeling! :-D
In ieder geval mijn werkzaamheden bestaan hoofdzekelijk uit drie dingen:
- (simpele) advertenties die mensen over de e-mail sturen verwerken in het computerprogramma (wat vrij ingewikkeld is met allerlei codes en aparte toetsen- de muis werkt bijvoorbeeld niet in het programma en de toetsen aan de rechterkant van het toestenbord hebben een andere fuctie)
- advertenties de verwerkt zijn in het computerprogramma bevestigen met de klant, dit is vooral het call-centre werk. Ik bel de klant op om de gegevens te controleren, vertel ze hoeveel de advertentie gaat kosten en vraag ze vervolgens voor betaling wat in meeste gevallen met creditcard gegevens over de telefoon gebeurd.
- Sommige advertenties moeten we in schrift hebben, dus plaatsen over de teledoon is niet mogelijk (het beantwoorden van de telefoon doe ik (nog) niet. Deze advertenties kunnen dus via e-mail geplaatst worden of mensen komen naar de balie. Als mensen naar de balie komen, worden ze geholpen door mij. De eerste week deed ik dit niet, de tweede week leerden ze dit aan mij en omdat het zo goed ging, is dit nu mijn taak :) Ik vind dit erg leuk, het persoonlijke contact, klantenservice... Dus ik ben erg blij met deze taak. Vanwege deze taak werd ik dan ook werknemer van de week :)
De advertenties die geplaatst worden zijn oa: verjaardagen, geboortes, overlijdens, in nagedachtenis, algemene mededelingen, vacatures, werk gezocht, voor accomodaties, te koop, gezocht en niet te vergeten de adult entertainment section.
Vooral dit laatste is soms best hilarisch omdat deze advertenties ook in schrift moeten worden aangeleverd. In veel gevallen komen deze mensen naar de balie, dus ik zie me wat figuren voorbij komen! Van oudere, meer degelijke 'agentes' tot en met 'zelfstandig ondernemers' waarvan ik denk: nou als ik dat toch tegenkom op mijn afspraak, zou ik me omdraaien!
Gisteren kwam een van de vaste klanten binnen, maar dit keer niet om een advertentie te zetten in de adults section, maar om een legal
Je kunt je vast voorstellen dat dit vrij lachwekkend kan zijn!
Minder lachwekkend zijn natuurlijk de rouwadvertenties. Soms zijn de teksten echt heel mooi en krijg ik een brok in mijn keel, dan zie ik er tegen op om deze mensen te bellen en de tekst voor te lezen om te bevestigen. Het voelt vrij raar om dit even zakelijk te doen als een auto advertentie, maar dit moet je natuurlijk wel doen.

Dusssss..... tot zo ver mijn avonturen bij NT News :)

Verder vind ik Darwin echt een leuke stad. Het is een stuk kleiner dan Sydney, in het centrum is alles wel op loopafstand. En de temperatuur is soms iets te warm, maar tis ook wel lekker :)
Het is gemoederlijk en vrij laid-back. En niet te vergeten; het is ongeveer iedere avond feest haha. De mainstreet bestaat voornamelijk uit barren, een aantal hostels en wat winkels. Er zijn hier veel Ieren, dus je weet wat dat betekent: genieten van het leven met een lekker drankje :)
De eerste paar weken was ik dan ook regelmatig in de kroeg te vinden, want tja, wat doe je anders als je in een hostel verblijft waar niet echt een chill-out ruimte is waar je tv kunt kijken ofzo.
Maaarrrrr sinds maandag ben ik verhuisd naar het appartement waar vrienden van me wonen!
We wonen hier met z'n 5en en kennen elkaar van de boerderij, behalve een vriendin van me, die ik al sinds januari van in Sydney ken (waar ik destijd ook de roadtrip mee gedaan heb). Dit is dus wel erg gezellig en betekent tegelijkertijd dat het wat rustiger is 's avonds. Het appartement is ongeveer 10 minuten lopen van de hoofdstraat af, dus eerst hoefde ik maar de weg over te steken om in de kroeg te staan, nu doe ik dat toch minder sel. En omdat we gewoon een woonkamer hebben, is het ook lekker om lekker op de bank te zitten en tv te kijken, wat te kletsen met elkaar of zoals vanavond, eindelijkd e tijd nemen om e-mails te beantwoorden en blog te schrijven.

Deze wordt nu alweer veel te lang, en ik denk dat ik alles wel weer verteld heb wat ik wilde vertellen.

Ow ja, het is een heel erg raar besef dat het inmiddels alweer December is! Kan niet geloven dat jullie alweer Sinterklaas achter de rug hebben en dat Kerstmis voor de deur staat!
Het jaar is weer gevlogen! Ik ben benieuwd wat 2012 ons gaat brengen!

Liefs!

Reacties

Reacties

Julie

Ha Manon! Leuk weer wat van je te horen! Gelukkig heb je weer leuk werk gevonden! Die vacature klinkt wel erg streng haha! Goed dat ze zo tevreden over je zijn :) Hier gaat alles ook nog steeds zijn gangetje. Terwijl jij de zweetdruppels van je neus veegt verheugen wij ons op de wintersportvakantie! Nog een week of 3 en dan vertrekken we met zn 20 of 21 naar Val Thorens :)
Veel plezier nog daar! Oh en trouwens, ik zou me als ik jou was toch niet omdraaien naar zo'n adult entertainer ;)

pap en mam

voor iedereen die dit leest
kunnen jullie je voorstellen hoe ongelooflijk trots wij op onze dochter zijn, ze flikt het toch maar even allemaal, en het dan ook nog presteren om in een vreemd land met en vreemde taal werknemer van het jaar te worden.....chapeau

pap en mam

sorry van de werknemer van de week....van het jaar gaat misschien ook nog lukken hahahaha

Cassandra

Hahaha ik moet lachen om de reactie van je ouders. Werknemer van het jaar zou helemaal mooi zijn natuurlijk :)
Goed om te lezen dat je het naar je zin hebt, en wat fijn van je job! Kan je lekker geld verdienen voor de rest van je reis! Dus niet te veel in de kroeg spenderen hahaha! Straks krijg je zo'n bierpens als al die Ieren :P
Ja joh Sint is alweer het land uit. Over 3 weken op vakantie. Eerste weekje Val Tho is voor mij al achter de rug. Was erg leuk! Snowboarden op kunstsneeuw door de bruin/groene bergen is ook weer een ervaring! Maar eigenlijk prima te doen! Inmiddels is het eindelijk gaan sneeuwen in de alpen en wordt het in NL ook kouder. De herfst maakt nu langzaam plaats voor de Winter. Zo zie je maar dat het klimaat hier ook voor geen meter klopt!

Nou, snel maar even mailen of eindelijk eens skypen als het lukt met ons tijdsverschil!
Alvast un gooj roetsj :P Dikke kus

Myriam

Ha medewerker van de week :)

Wat leuk om weer wat van je te lezen! Goed om te lezen dat het goed met je gaat en dat je het naar je zin hebt down under. Je hebt wel een goede tijd uitgezocht want hier is het maar koud brrr.
Als je nog richting Nederland komt, is mei een goede optie ;)
Kijk uit naar je volgende verhalen!

Poen oet Mestreech

Karin

Hey Manon! Ik moest vandaag (toevallig?) aan je denken, ik vroeg me al af hoe het met je was. zo te lezen gaat het dus heel goed met je, als je werknemer van de week kunt worden doe je toch iets heel goed! Maar hard en goed werken heb je altijd al gekund, jammer dat we op 't Wieckerhoes niet zo'n verkiezing hadden/hebben ;-) Ik zal het eens in de groep gooien, haha. Geniet nog van je tijd en je job en vooral van het warm weer, hier is het brrrrr.

Groetjes Karin

marianne en sjonnie

kijk nu je weknemer van de week bent,zijn wij nog trotser op ons buurmeisje je kent ons motto geniet ervan.en het weer is hier brrrrrrrrrrrrr gezellie poen vaan us

Ellie

Ha manon,
Zo te lezen heb je het prima voor elkaar! Verzekerd van inkomen, meer gezelligheid en privacy en dat in een omgeving die zeer de moeite waard is! Zo kun je goed onze winter. Nog een heel mooie tijd in Darwin, hoop dat je genoeg tijd hebt om uitstapjes te maken! Tot je volgende blog,
Groetjes, ellie

Curly

Heey meid!
Super voor je dat je het zo naar je zin hebt!! Echt leuk die baan bij de krant en 'n dik compliment dat je een vaste aanstelling hebt gekregen en zelfs werknemer van de week bent geworden!
Leuk om te horen hoe het met je gaat en wat je allemaal aan het doen bent daar!
Ik mail je deze week om even bij te kletsen!

Liefs Curly

Amelia

Hey meid. Wat super dat je werk hebt gevonden dat je bevalt en waar ze zeer tevreden over je zijn. Well done!!!! De beste manier om een taal te leren, blijkt maar weer, is km in het land zelf te oefenen. Werknemer van de week, ik had het niet anders verwacht meid:). Bah bah een temperaturen daar dwz je shirt dagelijks uitwringen. Genoeg kleding bij je??!! Succes hoef ik je niet te wensen want het gaat allemaal fantastisch. Naast je ouders zijn nog meer mensen trots op je meid. Je ziet mijn mailtje komen. Liefs

Annelies

He Manon Proficiat werknemer van de week!! Fijn om te lezen dat het zo goed met je gaat. Je van het leven geniet en het neemt zoals het komt! geweldig meisje !
Heel veel succes geniet ervan en alle goeds veel avontuur en gezondheid voor 2012

Ingrid

He meis,
Dne mail totste n neuj briech hats gepost woar in mne spam gekaome :S.
You go girl, werknemer vaan de week. Zoe te huure ammezeerste dch nog good. Geneet devaan!
Hub dch toevallig sjus trukgemaild, dus tot mailss ;).
Xx

Anja

Fijn dat je het in Darwin weer naar je zin hebt, en wat meer privacy in je appartement lijkt mij ook wel lekker.
Dan je job bij de krant geweldig knap hoor, wel lastig maar hopelijk niet zo zwaar als op die Farms.
Wij wensen jou hele Fijne Kerstdagen en heel veel liefde, gezondheid en geluk in 2012
Hiel vaol puunekes vaan de Ruijterkes

Smithb281

I really like your writing style, good information, regards for putting up fgefkdcdcagcaabd

Pharmc463

Very nice site! [url=http://yieopxa2.com/yxyaovx/2.html]cheap goods[/url]

Pharmg288

Very nice site! cheap goods http://aieopxy2.com/osovqsv/4.html

Pharmd487

Very nice site! [url=http://aixopey2.com/qqsrtt/2.html]cheap goods[/url]

Pharmc500

Very nice site! cheap goods

Pharmd308

Very nice site!

Pharme780

Very nice site! cheap goods http://apxyieo2.com/qyovqs/4.html

Pharmg430

Very nice site!

Pharme114

Very nice site! cheap goods

Pharmf345

Very nice site!

Pharma428

Very nice site! cheap goods http://opeyixa2.com/rvqsrx/4.html

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!