manonwintjens.reismee.nl

Laos

Inmiddels ben ik al in Siem Reap, Cambodia. Tijd voor een update over mijn reis door Laos!

Vanuit Chiang Mai ben ik eerst met een busje naar een plaatsje vlak bij de grens gebrachtk, vandaaruit ben ik met een slowboat over de Mekong river Laos in gegaan, met als eindpunt Luan Prabang. Deze tocht op de boot was werkelijk prachtig! Continu een mooi uitzicht op het landschap van Laos. Het werd wel even spannend toen we vlak vooor ons eindpunt aan de kant gingen, een aantal locals van de boot afgingen en er ineens 2 mannen met geweren rondliepen. Ze controleerden de manden met kippen van de locals (denk op drugs) en liepen wat heen en weer. Vervolgens kwam er ook nog politie bij en toen kwamen zij ook nog eens allemaal aan boord! Was best ff eng haha.
Verder was een minpuntje dat ik vanuit Chiang Mai gezelschap had gekregen van een jongen uit Duitsland. In het begin was het gezellig, maar al snel ging ik me irriteren haha. Na een dag was ik hem al helemaal zat en bedacht ik me dat ik het toch wel erg prettig vind om alleen te reizen, zodat je precies kunt doen waar je zin in hebt en met niemand anders rekening hoeft te houden (waarschijnlijk ligt het ook aan het gezelschap dat je bij je hebt hoor!)
Gelukkig waren er ook 3 jongens uit Engeland die in hetzelfde guest house in Chiang Mai zaten en ook hetzelfde GH namen in Luang Prabang. Met hun ben ik dan ook meer opgetrokken en dat was erg gezellig.
In Luang Prabang heb ik niet veel gedaan, ook maar 1 volledige dag geweest, dus niet veel tijd. ‘s Avonds zijn we naar een bar geweest genaamd Utoppia. Deze kijkt ui op de Mekong River en er zijn allemaal lage tafels met kussens, mooie verlichting etc. Zeer sfeervol, gitaar spleen, puur genieten!

Vervolgens ben ik naar Vang Vieng gegaan en de jongen uit Duitsland besloot om niet meet e gaan J. Dit stadje staat bekend om het ‘tuben'. Tuben is het drijven op de rivier in een grote band... Tenminste dat is de theoretische versie. In de praktijk komt het erop neer dat maar weinig mensen daadwerkelijk een band huren en de rivier op gaan. De meeste mensen gaan gewoon lopend naar de rivier toe en aan de oevers zijn verschillende bars waar ze het dan op een zuipen zetten. Bij de bars zijn ook zogenaamde ‘swings': dit zijn een soort van kabelbanen of slingers, waarmee je in de rivier kunt springen.
Ik kwam op vrijdagavond aan, dus tijd om te gaan ‘tuben' had ik niet meer. Ik naar mijn guest house, wat ook een erg leuke plek was. Er waren een aantal boomhutten gebouwd waarin je slaapt, heel leuk! Ook was er een zelfgemaakte sauna, heerlijk! Met een aantal mensen van het GH ben ik naar wat cafetjes gegaan, maar ik wist niet goed wat me overkwam.. De meeste mensen hadden natuurlijk al een hele dag tuben (lees: zuipen) erop zitten en ik zag dan ook het ene wazige figuur rondlopen na het andere. Wat aangeschoten of dronken zijn is natuurlijk wel leuk, maar sommige mensen wisten gewoon niet meer wat voor of achter was! Zekonden nog nauwelijks op hun benen staan... Niks voor mij hier dacht ik: morgen ff tuben (toen wist ik nog niet wat ik me erbij voor moest stellen) en dan de dag daarna weer meteen weg hier!
Helaas werd ik de volgende dag ziek... Mijn maag en darmen kregen dan toch last van het voedsel hier denk ik, de details zal ik jullie besparen! Ik ben dus uiteindelijk 2 uurtjes bij het tuben gaan kijken en het was heel anders dan ik me dus voor had gesteld. Wel heb ik een Swing genomen, mij kennende natuurlijk de grootste en hoogste, met wat spierpijn als gevolg :-P
Omdat deze dag ‘in het water was gevallen' bleef ik een beetje noodgedwongen toch maar een dag langer. De dag erna wilde ik echt een tube gaan huren, maar helaas, zoals ik al zei was niemand hier in geïnteresseerd en alleen wilde ik liever niet gaan. Er zijn genoeg verhalen van mensen die tijdens het tuben de dood hebben gevonden, vast en zeker mensen die te dronken waren om goed op te letten, maar toch...
Opnieuw een dagje bij de bars hangen, maar ik moet zeggen dat ik me toen wel vermaakt heb. Je kunt je ogen in ieder geval wel uitkijken en de muziek enzo is wel leuk. Maar goed, ik had het wel gezien in Vang Vien en besloot de dag erna verder te gaan naar Pakse. (Vientiane heb ik maar over geslagen door de dag vertraging).

Pakse is in het zuiden van Laos, vlak bij het Bolaven Plateau. De reis naar Pakse toe was verschrikkelijk! Ik had een nachtbus geboekt, de bedden leken zeer goed! Wat bleek: je moet met z'n 2en in een bedje slapen van ongeveer 1m breed! Gelukkig lag er een smalle vrouw naast me, anders had ik toch echt een probleem gehad! Maar dus absoluut niet lekker geslapen en bij aankomst in Pakse eerst maar ff op bed gaan liggen.
Vervolgens wilde ik naar het Bolaven Plateau gaan. Dit was het beste te doen op een gehuurde motorcycle, dus ik op zoek naar wat gezelschap. Al snel 2 franse jongens gevonden die ook er heen gingen en ze vonden het niet erg als ik achter ze aan crosste. Ik, voor het eerst op een schakel brommertje J Het was super heerlijk om door het Bolaven Plateau, met ook weer een mooie natuur heen te crossen, gaf echt een heerlijk gevoel van vrijheid! Ook weer een aantal mooie watervallen gezien en vervolgens 's avonds met de fransen wat gaan eten. En hoe lief: ze trakteerden me! (nu koste het meet 3 euro, maar toch J)

De volgende ochtend ging ik op weg naar de 4000 island, naar het eiland Don Det, met als slagzin: Been there, Don Det! :-)
Vanuit Pakse wilde ik met een locale bus gaan, dus ik me door tuk-tuk driver naar het busstation laten brengen. Ik loop het terrein op en vervolgens stopt er een soort busje voor me met in het achterste gedeelte een soort laadruimte. Ik heb geen foto's hiervan gemaakt dus ik zal een goed beeld proberen te schetsen. aan weerszijden van het busje zijn 2 lange banken en in het midden is een bank. Het busje zat vol met locals (denk een stuk of 20 in totaal), het dak was helemaal volgeladen en op het achterste gedeelte stonden nog wat jonge mannen. De driver vroeg of ik naar Don Det ging, inderdaad mijn bestemming, dus hij zij: stap maar in! Ik dacht: hoe moet ik hierbij passen?! De locals begonnen allemaal al plaats voor me te maken en voor 3 euro mocht ik meerijden (rit van ongeveer 3-3,5 uur). Ik denk nouja; waarom niet: open staan voor dit soort dingen! En wat ben ik blij dat ik dat gedaan heb haha! Wat een ervaring, ik kreeg na een uur al pijn aan mijn kont van dat bankje, maar het was het zeker waard!
Het busje was helemaal volgeladen met de wekelijkse boodschappen van deze mensen die boodschappen moeten doe in het dichtsbijzijnde stadje. Dus vol met grote zakken suiker en rijst op de grond, grote stukken vlees, allerlei fruit en groente etc. Onderweg kwamen we in een dorpje (5 rieten huisjes naast elkaar), het busje toetert dat we eraan komen en mee komen allemaal beowners op het busje afgerend met vlees of aan een stokje, fruit, rijst en weet ik wat allemaal. Alles wordt zowat het busje ingeduwd om te verkopen. De eerste keer wist ik niet wat me overkwam en de andere locals en het busje moesten erg lachen om mijn verbaasde gezicht J Vervolgens mocht ik ook wat van hun fruit proeven dat ze net gekocht hadden.
Wat de locals ook kochten, en dat is een ware delicatesse hier, zijn bevruchte kippeneieren. Dat was een minder prettig gezicht om te zien! Je ziet in het ei echt het kuikentje zitten en alleen die vorm en kleur alleen al maakte me misselijk. Ik kan me niet voorstellen dat ik zoiets in mijn mond zou stoppen! Maar die mensen in het busje aten het ene ei na het andere.. Bah!
Ook mooi: aan het einde van het busje zat een soort bel. Als iemand op de plaats van bestemming was, werd er op die bel geduwd en stopte het busje. Maar ook als iemand naar het toilet moest (eerste bosje aan de linkerkant, werd er op die bel gedrukt. Echt, ik vond het prachtig, deze hele busrit!
Aangekomen op Don Det voelde ik meteen de super relaxte, laid back sfeer! Hangmatten overal en de cocosnoten waren natuurlijk ook te verkrijgen. Ik wilde eigenlijk maar 1 dag blijven, maar ik had meteen het gevoel van: oke ik ben er wel even aan toe om wat rustig aan te doen! De eerste dag dan ook vooral gerelaxed en de tweede dag samen met Tim (Nederlandse jongen die ik daar ontmoette) en een israelisch meisje een fiets gehuurd en over 2 eilanden gaan fietsen. Opnieuw erg mooi!
Wat wel nog even spannend was: er was geen pinautomaat op het eiland en ik was bijna door mijn Kip (laos geld) heen! Gelukkig had ik nog wat Baht (Thailand) en Euro's die ik kon omwisselen!

De dag erna ben ik samen met Timnaar Cambodia gegaan, Siem Reap. Ook dat was even spannend, omdat de grensovergang wat lastiger is dan van Thailand naar Laos. Blijkbaar had ik dollars nodig voor mijn Visum en laat ik me die nou net niet bij me hebben! Bij de grens Thailand-Laos, kon je aan de grensovergang gewoon heel makkelijk het geld wisselen, maar hier helaas niet... Gelukkig had ik Tim bij me, met genoeg Dollars J

Nu ben ik dus in Siem Reap. Ik ben eigenlijk iets te lang in Laos gebleven en ik ben bang dat ik de rest van Cambodia moet gaan skippen (Phnom Phen en Sanoukville). Ik heb nog maar tot de 20e de tijd en wil nog zoveel!! Ik wil nog naar Ko Chang en het zuiden van Thailand (Ko Phi Phi, Krabi).. Dilemma, dilemma!! Moeilijke keuzes!
In ieder geval wel reden om terug te komen naar zuidoost Azie!
Het reizen tot nu toe bevalt me echt heel goed! Je krijgt zoveel te zien, ik geniet met volle teugen! Ik ontmoet echt zulke leuke en interessante mensen (een zweed die al 2 jaar aan het rond fietsen is in zuid-oost-azie en hiervoor al Afrika heeft gedaan bijvoorbeeld) met interessante culturen (een Chinese meid van 27 die zich ernstige zorgen maakt omdat ze nog niet getrouwd is, wat in China erg oud is).
Wat ik af en toe lastig vind is het uit de tas leven, je hebt niet echt je eigen plekje. Ook is mijn tas echt veel te zwaar haha, te veel meegenomen en al te veel gekocht :-P Binnenkort maar al eens iets naar NL gaan sturen!

Van Siem Reap zet ik ook al wat foto's online. Ik denk niet dat ik verder veel te vertellen heb over Cambodia, behalve dat ik Siem Reaop echt een heel erg leuke stad vind. Het is vrij toeristisch maar wel erg gezellig.

Jullie horen weer van me!
Liefs, Manon

Reacties

Reacties

Froukje

Hey meissie

WAUW wat is het weer allemaal mooi om te zien. Vooral die watervallen. Zucht....wie sjoen toch!!En wij zitten hier in de kou en regen haha. Vind je enorm stoer!!
X vaan miech

Pim

Hi Manon, leuke verhalen allemaal!! Mooie foto's ook nog natuurlijk.
Trouwens alle Duitsers zijn stom en irritant, dus die moet je gewoon negeren haha ;)
Hier ligt inderdaad een dik pak sneeuw en is het redelijk fris, maar het is natuurlijk ook wel leuk. Geniet jij nog maar lekker van het reizen! Veel plezier!

XXX
Rachelle & Pim

Minguella

Hey Manon! Wederom mooie foto's! Wie weet komt de Sint nog jouw kant op.. Have fun! X

buufjes

ha onze wereldreiziger, Geweldig wat je allemaal meemaakt.Maar in dat busje daar had ik echt wel bij willen zijn , ik zie het helemaal voor mij jij en die eieren. Heb net op You Tube je zien springen te gek. John en ik kijken nu alweer uit naar je nieuwe verhalen en wat je allemaal meemaakt GENIET er van dikke poen en knuffel vaan us

maureen

wat een verhaal weer ik had het gister al zo een beetje allemaal gehoord via de oh zo handige skype :)
maar je verhaal maakt het nog veel leuker !
geniet er van en succes met je dilemma.
dikke poen

pap en mam

nou nou sjat je maakt genoeg mee den ik zo
schitterend allemaal over dat verhaal met dat busje heb ik vannacht nog liggen lachen en nu nog eens opnieuw gelezen prachtig die dingen
mooie foto's leuk om alles zo te zien
amuseer je en denk maar goed na over waar je heen wilt
ik zal toch eens kijken op maps hahahaha

dikke poen vaan us

Karin

Hoi Manon! Geweldig wat je allemaal meemaakt daar! Wat een ervaringen zeg, ik ben toch wel jaloers, ondanks dat ik nooit zover van huis zou gaan, haha! Geniet van de rest van je reis en houdt ons op de hoogte; het is zo leuk om te lezen!

Heel veel groetjes en een knuffel Karin

Lucienne en Guido

Wat een mooie foto's heb je gemaakt en leuke dingen die je meemaakt. Geniet nog fijn en beleef nog maar veel leuke dingen. We kijken al uit naar je nieuwe belevenissen en mooie foto's die nog komen.

henny roland en de kids

hoi manon ,wat een belevenissen allemaal,
zo te lezen in je verhalen,geweldig maar ook wel spannend op sommige momenten hoor.
en wat een mooie foto's ,ik vind het fijn dat we zo met je mee kunnen reizen .zo blijven we goed op de hoogte.
geniet er maar van en we wachten met spanning op je volgende verhaal .hou je haaks en geniet groetjes

Myriam

Ha Manon,

Super om je verhaal weer te lezen en je prachtige foto's te zien.
Heb je filmpjes gekeken, geweldig! Had je nog stem na je bungee jump? Hahaha.
Ik kan me je dilemma's heel goed voorstellen. Er zijn zoveel leuke plaatsen :).
Succes met keuzes maken, maar vooral geniet.

xxx

Linda

Haa Manon!

Leuk um dn verhaole steeds te leze en de foto's te zien (get um erg sjeloes op te zien!). En iech mer werke.. :P Dus ouch iech hob neet vaol vaan sinterklaos mitgekregen ;)
Fijn um te leze totste dch zoe good ammezeers en vaol luij liers kinne. Allein jaomer datste get vertraging op hobs gelaope door ziek zien :( Balen!
Mup, blief genieten en veural vaol foto's make!
Iech kiek oet naor dien volgende verhaol.

Have fun! X Lin

Sanne

Manon! Weer een prachtig verhaal! Echt stoer hoor dat je dit allemaal doet! En interessant de mensen die je ontmoet. Ben je toch niet helemaal alleen.
Het verhaal in het busje zag ik al helemaal voor me.. haha! :) Dat zijn inderdaad leuke dingen die er bij horen en die je zeker moet meemaken! Gelukkig ben je ook weer beter! Ziek zijn is natuurlijk niet handig op zo'n reis!
Veel plezier op je verdere reis!! Ben benieuwd welke keuzes je gemaakt hebt!

Kus Sanne

Anne

Weer echt geweldige foto's en ervaringen!! Leuk dat je zoveel leert van verschillende culturen. En nu je weer beter bent kun je weer volop genieten! Op naar de volgende avonturen :D

Kusss Anne

Ing

Hey meis,
Iech bin blij get vaan diech te huure, want maakte miech toch wel ongerus met dat kraank zien huur. Gelukkig biste weer in orde :)!! Dun verhaole zien weer erg amusant en erg sjeloesmakend ;), aongezeen iech at the moment op mien werk bin en zoe weer mot beginne.... Afin, time flies, dus geneet nog even in Azië :)!
Dikke poen,
Ing

Iris

Waaaw wat n prachtige verhalen en foto's weer! Echt super!! Gelukkig dat je weer bent opgeknapt, geniet maar lekker! Dan genieten wij hier van jouw verhalen :)

Kus!

de Ruijterkes

Prachtige en spannende verhalen en natuurlijk mooie foto's. Zorg wel goed voor jezelf dat je niet meer ziek wordt want dat is zonde.
Geniet en hou ons op de hoogte.
xxx Anja

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!